
"بازار آینده بیمه در کشور در آیندهای نزدیک به تسخیر بیمههای عمر و
زندگی درخواهد آمد"
این جمله شاید هم خیلی کلی و هم
شعاری باشد اما روندی که بازار بیمه در دنیا طی کرده اثبات این گزاره را راحت میکند.
بیمه دیگر در کشورهای پیشرفته از دید مردم یک صندوق خیریه نیست که مواقع لزوم به
کمک افراد بیاید بیمه این روزها یک ابزار سرمایهگذاری است برای آنها. صنعت بیمه
ایران نیز چارهای ندارد که در این مسیر حرکت کند با رشد شرکتهای بیمهای خصوصی
میتوان به راحتی این نتیجه را گرفت که بازار رقابتی در اختیار بیمههای عمر و
زندگی و سرمایهگذاری خواهد بود. دکتر مهدی فخارزاده، یکی از معروفترین فروشندههای
ایرانی بیمه عمر در دنیا زمانی گفته بود: «فروش بیمهعمر یکی از بهترین و زیباترین
کارهای دنیاست. شما نمیتوانید کسی را پیدا کنید که بتواند ثابت کند بهتر از کاری
که یک فروشنده بیمه عمر انجام میدهد کاری در دنیا وجود دارد. به جرأت میگویم
بیمهعمر یکی از بهترین دستاوردهای بشری است! اگر بیمهگذار تنها پس از پرداخت یک
قسط فوت کند، کل سرمایه بیمهنامه، تمام و کمال پرداخت خواهد شد. حال چه کاری را
سراغ دارید که با پرداخت تنها یک مبلغ جزیی، چنین سرمایه هنگفتی را در اختیار شما
قرار دهد؟ فروشندگان بیمهعمر افراد برجستهای هستند. اگر مردم بدانند آنها چه
مزایایی را عرضه میکنند هرگز رهایشان نمیکنند!» فخارزاده میگوید: «خریداران
بیمهعمر نهتنها هزینهای را متقبل نمیشوند، بلکه بهصورت اجباری به ذخیره پول
خود میپردازند و درعینحال مبلغی هم به ذخیره آنها اضافه میشود.
کاری که شرکتهای بیمه باید انجام دهند:
یکی از نکات قابل توجه در توسعه
بیمههای عمر و زندگی اهتمام شرکتهای بیمهای به فرهنگ سازی در این زمینه است.
به بیان دیگر در رقابت آینده شرکتهای بیمه، برنده کسی است که بهتر بتواند مردم را
به این باور برساند که خریداری بیمه عمر سرمایهگذاری مطمئنی است. از قدیم گفتهاند
که "حرفی که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند" وقتی مشتری متوجه شود که
فروشندگان بیمه صادقانه با او صحبت میکنند و دلسوز او هستند به آنها اعتماد
خواهند کرد. فخارزاده در این زمینه معتقد است: «اولین کار در فروش بیمهعمر این
است که مشتری به لطفی که در حق او میشود، پی ببرد.»
او در جایی خاطرهای نقل کرده با این مضمون: "حدود ۷ یا ۸ سال پیش، به یک زوج آمریکایی بیمهعمری با سرمایه یک میلیوندلار
فروختم. این خانم و آقا فرزند ۱۲ سالهای هم داشتند که هرچه اصرار میکردم برای او هم بیمهنامهعمر
بخرند راضی نمیشدند. در آخر به پدر این پسربچه گفتم اگر پدرت برای تو یک بیمهنامهعمر
با سرمایه یک میلیوندلار خریده بود و الان از مزایای آن بهرهمند میشدی چه حالی
داشتی؟ گفت خیلی خوشحال میشدم؛ گفتم پس کاری کن که وقتی پسرت به سن تو میرسد
چنین احساسی داشته باشد. بالاخره آنها رضایت دادند و بیمهنامهعمر را برای فرزند
خود نیز خریدند. متاسفانه چند سال بعد این کودک فوت کرد. پدر و مادر کودک تنها ۳۶ هزاردلار بابت این بیمهنامه پرداخت کرده بودند درحالیکه سرمایه
بیمهعمر پسرشان یک میلیون و پنجاه هزاردلار بود. والدین او تصمیم گرفتند با این
پول یک بنیاد خیریه تأسیس کنند و نام پسر خود را بر آن بگذارند. هرسال این بنیاد
گسترش مییابد و هزاران نفر از آن منتفع میشوند. من مطمئنم اگر این بیمهنامه را
نمیفروختم، این بنیاد خیریه نیز شکل نمیگرفت."
بیمه زندگی فروختنی است
نکتهای که شرکتهای بیمه باید
به آن توجه کنند این است که بیمه، فروختنی است نه خریدنی؛ یک فروشنده بیمه عمر و
یک شرکت بیمه باید بتواند مشتریان خود را قانع کند که آنها پولی برای خرید بیمه
نمیدهند بلکه در واقع پول را از از یک جیب خود برمیدارند و در جیب دیگر میگذارند!
یعنی به اجبار، ذخیره میکنند و پس از مدتی کل سرمایه جمعشده را دریافت خواهند
کرد. اما در مورد کسی که ازدواج نکرده و به لحاظ جسمی هم مشکلی ندارد، برانگیختن
نیاز، کمی مشکلتر است. فخارزاده در این زمینه معتقد است باید سه چیز را در فروش
بیمهعمر حتما درنظر گرفت: شغل، وضعیت سلامتی و سن. مثلا در این مثال باید یادآور
شد که بالاخره ازدواج خواهد کرد، صاحب فرزند میشود و به ایجاد اطمینان برای آینده
خود نیاز خواهد داشت. روی دیگر این توصیهها را هم میشود به مردم داشت. واقعیت
این است که زندگی پر ریسک امروزی ما را ناگزیر از دست و پا کردن تضمینهایی برای
آینده کرده است و یکی از اقسام این تضمینها بیمه عمر و زندگی است.
تکاپوی نهادها و شرکتهای بیمهای کشور برای دستیابی به بخشی از
بازار بیمههای عمر هم نویددهنده ارائه خدمات متنوعتر در این بخش است و هم اهمیت
این نوع از بیمه را نمایانتر میکند. در همین راستا غدیر مهدوی، رئیس پژوهشکده بیمه
از ارائه جدول بیمه عمر با دانش بومی تا پایان سال جاری خبر میدهد و میگوید: این
اقدام گامی موثر در راستای تحول و توسعه بیمه عمر در کشور است. رئیس پژوهشکده
بیمه با بیان اینکه با وجود تورم انتظار انعطاف و پذیرش و همچنین تحول اساسی در
صنعت بیمه بعید است، میافزاید: اگر بخواهیم ضریب نفوذ بیمه را بالا ببریم که با
تورم عجین نباشیم باید اولویت کارمان را کاهش ریسک که بیمه اتومبیل عمدهترین آن
است قرار دهیم. بیمه عمر یکی از راههای کاهش ریسک در سطح شرکتهای بیمه است.
